söndag 2 november 2008

Svartsoppa och Kalkonmiddag

Mamma var hemma och T och jag bjöd på svartsoppa med tillbehör.

Mamma har nog inte fått hemmagjord svartsoppa sedan vi bodde på Lektorsgatan det vill säga 1992. Vi lagade mat i stort sett hela dagen men resultatet var magnifikt.

Mamma fick vara med och smaka av soppan som vi gjorde på gamla tiden. Kalkonen var i ugnen i nästan 4 timmar och kom ut gyllne brun och saftig. T bestämde att det skulle vara a la Thanksgiven så det var Stuffing och sötpotatis.

Förra helgen så plockade vi Tranbär på myren uppe i Spaksjön. T gjorde sylt som var perfekt till den feta kalkonen.

Kvällena avslutades med lite kaffe och en bit mörk choklad.

Mamma tog bussen hem mätt och nöjd. Den som inte var nöjd var brosan som missade svartsoppan men vi förbarmade oss och skickade med en omgång med mamma.

2 kommentarer:

Kontot är kapat men kan dessvärre inte tas bort sa...

:)
Trots att jag gruvat mig lite för den där soppan tyckte jag att kvällen blev outstanding. Mer sånt!

Sus sa...

En av de få maträtter jag fortfarande inte smakat.
Men får jag chansen så ska jag prova.
Utan inälvor dock.
Och vaddå?
Finns det tranbär i Spaksjön?
Där ser man =)